top of page
  • תמונת הסופר/תבני

עידן חדש בבנייה: רובוט אוסטרלי בונה בתים ב 24 שעות.

גילוי נאות: 

כותב מאמר זה, מחזיק מניות של חברת FBR נכון לסוף יולי 2024. 

כתיבת מאמר זה היא על פי הבנת הכותב בלבד ואין לראות באמור המלצה לפעולה. כל פעולה היא על דעת המבצע בלבד. ט.ל.ח.


חברי מערכת האתר YTVALUE אינם מחזיקים מניות של חברת FBR נכון לסוף יולי 2024 ומאמר זה אינו מהווה המלצה להשקעה.


(FBR.ASK) FBR

חברת FBR היא חברה אוסטרלית. המוצר העיקרי של החברה, הוא רובוט, בשם HADRIAN X.

הרובוט בונה מעטפת של בית תוך יום אחד בלבד. התהליך מתבצע באמצעות הנחת בלוקים בצורה מדויקת ומהירה, תוך שימוש בדבק מיוחד במקום המלט המסורתי. בחודשים האחרונים החברה סיימה את השלב הארוך והמשמעותי של הפיתוח, וכעת היא עושה את דרכה אל עבר תכנית מסחור בינלאומית. 


רובוט הדריאן X של חברת FBR הוא למעשה מיני מפעל בלוקים אשר מותקן על משאית יעודית. 

הבלוקים הגדולים נטענים דרך פתח הממוקם בחלקה האחורי של המשאית. הרובוט כולל גם מסור פנימי שבעזרתו הרובוט מסוגל לחתוך בלוקים במדויק עפ"י הצורך. לאחר הטעינה, הרובוט מסיע את הבלוקים (לבנים) על גבי מסוע עד לסוף הזרוע של המנוף המורכב על המשאית. 

בקצה הזרוע נמצאת מערכת מיוחדת שהיא ליבת החידוש הטכנולוגי.

הטכנולוגיה נקראת DST (באנגלית: טכנולוגיית ייצוב דינמי), והיא מדייקת את הזרוע עד להנחה של הבלוק ברמת דיוק של מילימטרים בודדים. 


הרובוט הנוכחי שפיתוחו הסתיים בחודשים האחרונים (פברואר 2024), הוא למעשה גירסה חדשה של אב טיפוס  אשר באמצעותו נבנו כבר עשרות מבנים. 

רובוט זה (הדור-הבא) נבנה בייעוץ צמוד של חברת LIEBHERR העולמית, חברה מהמובילות בעולם בייצור כלי רכב כבדים.

הרובוט בגירסה זו, מותאם לייצור המוני ומשיג ביצועים טובים יותר בהיבטים של אמינות, דיוק, מהירות ועוד.

הרובוט עשוי לחולל מהפכה של ממש בתעשייה הגדולה בעולם. הביצועים הנוכחיים של הרובוט בגרסה זו, עומדים על כ-300 בלוקים לשעה. כלומר, מהירות הגדולה פי שבעה מקצב בניה של פועל בניין ממוצע.

בנוסף, לבני אדם יש מגבלות כוח ואילו הרובוט מסוגל להרים בלוקים כבדים מאוד וכך להשיג קצב תפוקה גדול עד פי 24 מפועל בניין ממוצע.

למעשה, הרובוט מסוגל לעבוד גם עם בלוקים גדולים יותר מאלו הקיימים בשוק, ובהמשך, כשהתעשייה תעבור להשתמש בבלוקים מסוג זה, קצב התפוקה של הדריאן X יעמוד על פי 46 מפועל בניין ממוצע.


אסטרטגיית החברה להתרחבות גלובלית

החברה מסיימת שנים ארוכות של פיתוח, שמומנו בעיקר על ידי דילולים חוזרים של המניות וכעת החברה יוצאת עם מוצר מוכן מסחרית, עם הפנים קדימה לעבר תכנית עסקית רווחית.


החברה בחרה, בחוכמה רבה, לנסות לתפוס בבת אחת נתח מהשוק העולמי הגדול וללכת 'על כל הקופה' וזאת במקום להתקדם במסלול של הגדלת הרווחים בצורה מדורגת. 

לצורך כך גיבשה החברה מדיניות של תכנית עסקית, על פיה היא תציע לשותפים לקחת על עצמם את עלויות הייצור של הרובוטים והקמת סניפים ברחבי העולם, ובתמורה לכך, יקבלו השותפים אחוזים מתוך הרווחים.

מכיוון שהמוצר של FBR עתיד לספק רווחיות חריגה, לחברה אין מניעה להציע לשותפים רווחים הוגנים תמורת המימון ואת שאר הרווח הגדול, תוכל FBR כמובן לגרוף לעצמה.


לאסטרטגיה שנבחרה יש שני יתרונות משמעותיים. 

  1. החברה מציעה לשותפים רווחיות גבוהה כתמורה למימון, דבר שימשוך שותפים להיכנס להשקעה.

  2. כיום, לחברת FBR, אין מספיק יכולת מימון ובעזרת מודל זה, תוכל החברה להגיע להתרחבות גלובלית מהירה יותר ולגרוף סכומים משמעותיים.  


בהתאם לאסטרטגיה זו, החברה המתינה לסיום הפיתוח של המכונה החדשה, בכדי להציג מוצר מוכן וסופי, המותאם לייצור המוני ולצאת איתו למסע חשיפה ברחבי העולם במטרה להשיג שותפי מימון.

בחודש ינואר (2024) השנה, עוד קודם לסיום הפיתוח וההצגה ברחבי העולם, נחתם חוזה משמעותי עם חברת CRH, מהחברות המובילות בעולם לייצור חומרי בנייה, בעלת שווי שוק של 40 מיליארד דולר. 

החוזה הוא בהתאם לאסטרטגיה של FBR. 

חברת CRH תביא את המימון ובתמורה תקבל 50% מהרווחים. 

מכיוון שהחוזה נחתם עוד קודם לסיום פיתוח הרובוט הדור הבא, הוגדרו בחוזה אבני דרך שעל חברת FBR לעמוד בהן, כשעל כל אבן דרך, היא מקבלת מענק כספי. 

לאחר סיום אבני הדרך, לחברת CRH יש את האפשרות להחליט האם להתקדם לחוזה סופי ומחייב, שתנאיו כבר נקבעו בחוזה הראשוני.


החברה עמדה בהשלמת אבן הדרך הראשונה בתאריך 21/02/2024. 

בשלב זה החברה נדרשה להשלים בניית מבנה לפי קצב של לפחות 285 בלוקים לשעה בעזרת שני מפעילים בלבד: עובד אחד שמעמיס את הבלוקים באמצעות מלגזה אל הפתח האחורי של המשאית (במהירות גבוהה מכיוון שקצב הפליטה הוא מהיר) ועובד נוסף שמפעיל את הרובוט באמצעות טאבלט. 

החברה עמדה ביעד זה מעבר למצופה וקצב ההנחה עמד על 330 בלוקים בשעה.


אבן הדרך הבאה שהוגדרה היא להשיג את אותה מטרה, אך הפעם, לבצע זאת במפעל CRH בארה"ב, בשימוש עם בלוקים מעט שונים ולאחר מכן לקבל את אישורם של מהנדסים אמריקאים. 

זהו השלב בו החברה נמצאת ברגע זה. בתאריך 21/7/2024 החברה הודיעה על כך שהיא בפתחו של התהליך ונותר להמתין להודעה על סיומו בהצלחה. 

להערכת החברה, לא צפויים קשיים בהשלמת שלב זה.

אבן הדרך האחרונה היא בניית 5-10 בתים בארה"ב. לאחר השלמתה, חברת CRH תוכל לבחור האם לממש את האופציה ולהתקדם עם החוזה או לסגת מההסכם. 

החוזה עם CRH, הוא על הזמנה מיידית של 20 רובוטים, בתשלום מראש. 

אגב, כמות רובוטים זאת היא מה שהחברה צריכה בכדי להתחיל להיות רווחית.

לאחר מכן, עפ"י החוזה יש מחויבות להתקדם בשלבים עד למימון של 100 רובוטים. 

בנוסף, ל CRH ישנה אופציה למימון של עוד 200 רובוטים על פי אותם תנאים.


תכנית הבנייה של ה 5-10 בתים, תואמת את האינטרסים של שני הצדדים. 

חברת CRH מעוניינת  להציג את התוצאות ואת הטכנולוגיה ללקוחות העתידיים, הקבלנים, והיא תצפה לתגובותיהם כדי לבחון כדאיות סגירת החוזה עם FBR.  

במקביל, תוכנית זו גם תואמת את האסטרטגיה של FBR שלפיה יוצגו הדגמות מסביב לעולם על מנת למשוך משקיעים ושותפים למימון. 

מבחינת כדאיות העסקה כלפי חברת CRH, ניתן לומר שמדובר על החזרים שנתיים של מעל 100% על השקעתם זאת בזכות הרווחיות של המוצר. 

בנוסף, אם אכן והחוזה יגיע לכלל מימוש, שוק המוצרים של חברת CRH ומכירותיה בארה"ב עתידים לגדול בצורה משמעותית, זאת משום שהיא תהיה הספקית של הבלוקים לשימוש הרובוט. יתרון זה יקנה להם בלעדיות וייחודיות על פני המתחרים.


בנוסף, קיים מחסור גדול בפועלי בניין אשר מאלץ את התעשייה למצוא תחליפים כמו בנייה מודולרית והדפסות תלת מימד. לחברת CRH יש אינטרס משמעותי בפיתוח הרובוט ובהצלחתו, וזאת על מנת לשמר את אחד מאפיקי ההכנסה החשובים שלה כיצרנית בלוקים מובילה.

באמצעות קידום הפתרון הרובוטי, CRH מבטיחה לעצמה הישרדות עסקית ואף התעצמות אל מול החברות המספקות פתרונות אלטרנטיביים שעלולים היו להותיר אותה מאחור.


יתרון תחרותי: בלעדיות טכנולוגית והגנה פטנטית

לרובוט של חברת FBR יש יתרון ברור על פני מתחרים קיימים שמייצרים פתרונות דומים, ועל פני מתחרים שמציעים מוצרים שונים אשר יכולים להוות אלטרנטיבה לפתרון הרובוטי. 


חברה בשם Construction Robotics מציעה רובוט בשם SAM (סאם הוא קיצור של בנאי חצי אוטומטי) המיועד לבניית קירות ישרים ומוגבל ללבנים קטנות בלבד.

סאם מניח 200 עד 300 בלוקים קטנים לשעה. קצב זה אינו מתחרה כלל בקצב ובביצועים של הדריאן X. 

החברה הזאת פיתחה גם מוצר שנקרא מיול (MULE), שהוא כלי נפרד אשר נועד להרים בלוקים כבדים.  

- באופן פעולתו, הדריאן X מייתר את הצורך בפתרון זה.


חברה צ'כית נוספת פיתחה רובוט קטן בשם "Zdicirobot". רובוט זה נמצא בשלבי פיתוח מוקדמים. נכון להיום, הרובוט משיג קצב הנחה מהיר רק פי 2 מפועל בניין ממוצע. כלומר הרחק מאחורי FBR.

חשוב לציין, שחברת ווינברגר האירופאית מקיימת שיתופי פעולה עם FBR וגם עם החברה הצ'כית, רובוט הדריאן X אף מופיע בעמוד הראשי באתר של ווינברגר.

לחברה הצ'כית יש פוטנציאל להצליח במידה וחברת וינברגר תרצה לקדם אותם במקביל.


לחברת הסטארט-אפ ההולנדי Monumental יש אתר אינטרנט מרשים המסביר את טכנולוגיית הבנייה החדשה שלה. 

- למעשה, הפתרון שהם מציעים יכול להיות איכותי, אך נכון לרגע זה אין להם כלל מוצר.


תחום אחר המושך תשומת לב רבה הוא התחום של הדפסת תלת מימד וחברת ICON היא המובילה בתחום זה. 

הקמת התשתית נמשכת מספר ימים ולאחר מכן נדרשים כמה שבועות להשלמת בניית הבית.

לאחר הבנייה, פירוק התשתית נמשך מספר ימים נוספים. 

בדרך זו לא נוצר חיסכון בעלויות החומרים, אבל ישנו קיצוץ  במשך זמן הבנייה בכ-30 אחוז.

חשוב לציין שבשיטת בנייה זו ישנם חסרונות רבים.


חברת FBR, לעומת זאת, יכולה להשלים בניית בית שלם בתוך יום אחד. מה שאומר שעוד לפני שחברת ICON מסיימת להקים את התשתית לבניית בית אחד, הרובוט של FBR כבר סיים את בניית הבית השלישי.


גם אם אחד המתחרים, או חברה חדשה, ינסו להתקדם לשורה הראשונה ולהתחרות במוצר של  FBR, הם יתקלו בחפיר שכולל רישום כמות גדולה של פטנטים. 

חברת FBR כבר מחזיקה ב-131 פטנטים בלעדיים ויש לה עוד 127 פטנטים בהמתנה.

החברה פועלת באופן תמידי לשמור על הטכנולוגיה שלה, ועוסקת באינטנסיביות ברישום פטנטים חדשים.


רווחיות פוטנציאלית

למוצר של FBR יש רווחיות חריגה ושוק עצום להיכנס אליו, כך שגם במצב בו החברה תשיג אפילו נתח קטן מהשוק, היא עשויה להגיע לרווחיות עצומה.


אביא כמה מספרים כדי להבין את הרעיון. 

עלות שנתית למכונה $258,000 : עלות יצירת מכונה 1M$, לחלק ל 12 שנה (אורך החיים של המכונה) פלוס עלות תפעול של 175K$.

להפעלת הרובוט נדרשים שלושה עובדים בעלות של כ 200K$ לשנה. 

סה"כ עלות שנתית: $458,000 לרובוט לשנה.

(כאן לא כלולות העלויות הנוספות כדוגמת פרסום, תפעול, ניהול וכו'.)


האסטרטגיה של החברה היא לגבות מחיר דומה למחיר השוק למרות הערך המוסף העצום שהיא תביא ללקוחותיה. יתכן שבהמשך, עם העלייה בביקוש, הם יוכלו לגבות מחיר יקר יותר.


בהנחה של בניית 250 בתים בשנה, ובהנחת רווח של $20,000 לבית, התוצאה תהיה הכנסה של 5M$ לשנה. 

לאחר ניכוי ההוצאות (458K$), מתקבל רווח שנתי של כ 4.5 מיליון דולר עבור כל רובוט פעיל. 

זה החזר על השקעה של מאות אחוזים בשנה, מה שהופך את FBR להצעת ערך רווחית ביותר. 

בנוסף, השיפורים המתמשכים של FBR במהירות של הרובוט וביכולת שלו לעבוד עם בלוקים גדולים יותר, אמורים להגדיל אפילו יותר את הרווחיות.


גודל השוק הפוטנציאלי, גם הוא מרשים. 

באופן תיאורטי ולצורך ההמחשה, בהנחה שחברת FBR תשלוט בתעשיית בניית הבתים העולמית, החברה תבנה 3.3 מיליון בתים בשנה, שייבנו באמצעות 13,000 רובוטים פעילים, או אז לחברה יהיה רווח שנתי נקי של 50 מיליארד דולר. 


במצב בו FBR תשלוט בשוק האמריקאי לבדו, היא תבנה 1.2 מיליון בתים בשנה באמצעות 5,000 רובוטים ברווח שנתי נקי של 19 מיליארד דולר.

מדובר במספרים דמיוניים, אבל הם נותנים לנו מושג על העוצמה והגודל של השוק הפוטנציאלי. אם "נלך" רק על 10 אחוז מהשוק האמריקאי, נתח שוק שידרוש 480 רובוטים פעילים, ההכנסה השנתית לחברת FBR תהיה בגובה של 2.4 מיליארד דולר ורווח של כ-2 מיליארד דולר שהם יחלקו עם המממנת, חברת CRH או חברה אחרת.


סיכונים

  1. הדבק המשמש לחיבור הבלוקים.הדבק אמנם כבר הוכח כחזק פי כמה יותר ממלט מסורתי וכבר קיבל אישורים ממכון התקנים האוסטרלי, ממכון התקנים הבינלאומי (ICC) וגם ממכון התקנים של פלורידה.הדבק הזה נבחן גם בתנאי מעבדה לשרידות של זמן ארוך במיוחד והוא נמצא בשימוש בתעשיית הבנייה עשרות שנים. אבל עדיין, בכל דבר חדש יש סיכון, שמא יתגלו בו בעיות נוספות.

  2. בעיות בלתי צפויות. הטכנולוגיה חדשה. השיטה חדשה. מספיקה בעיה אחת שלא יצליחו להתגבר עליה, ושווי הטכנולוגיה הזאת ייפגע.

  3. במידה וחברת CRH לא תחתום על החוזה, זה עלול להתפרש כחוסר אמון במוצר החברה ויתכן שהעליות האחרונות במנייה משקפות את הסיכוי לחתימה המיוחלת ובמידה שלא ייחתם החוזה, המחיר ירד.

  4. יתכן שישנן בעיות נוספות הידועות לחברה שלא נחשפו לציבור. 

  5. כמו בכל תחום גם כאן במקרה של הצלחה, עשויה להתפתח תחרות. 

  6. במידה ועדיין לא ייחתם חוזה מחייב, ומחיר המנייה ירד, החברה תימצא בבעיה משום שיכולת הדילול נפגעת.


סיכום

לחברת FBR מוצר מוכח עם יעילות מדהימה. החברה מביאה את קידמת הטכנולוגיה לתעשייה גדולה מאוד אך מיושנת. 

לחברה מודל עסקי בר קיימא להתרחבות מהירה והודות לערך הרב שהיא מביאה לתעשייה, סביר שחברות גדולות בתחום ירצו לאמץ את המוצר ולהיות חלק מהמהפכה בתחום הבנייה. 


כרגע החברה נמצאת בנקודה קריטית ואטרקטיבית. 

נכון לכתיבת שורות אלו (26/7/2024) שווי השוק של החברה הוא 140 מיליון דולר אמריקאי, שזה סכום נמוך מאוד ואפילו מגוחך ביחס לפוטנציאל הגדול שיש לה להגיע לרווחיות גדולה במיוחד באופן מהיר. 

כיום החברה קטנה ולא מוכרת, וזו הסיבה, לדעתי, לשווי הנמוך שלה.


בטווח הזמן הקרוב צפויים טריגרים משמעותיים להצפת ערך. 

א. אירוע ההדגמה בפלורידה, שיביא את המוצר לידיעת הציבור הרחב, גופי מימון גדולים, ותעשיינים מובילים. 

ב. החתימה על חוזה עם CRH. התקדמות בציר הזה תקפיץ את שווי החברה וניתן להעריך שבהתאם לאינטרסים הרבים של CRH כפי שפורטו, החוזה אכן ייחתם.


קישורים נוספים על FBR:

  • שני ראיונות מהשבוע האחרון (24 ו26 ביולי 2024) עם המנכ"ל. פירוט מלא על התוכניות בארה"ב. לשמיעה לחצו כאן, וכאן.

  • סרטון משנת 2020 (לפני כ 4 שנים) - הרעיון. איפה המלט? מהי הטכנולוגיה? הסבר על משמעות גודל הבלוק: לחצו כאן לצפייה בסרטון.

  • מכונת הדור החדש בביצוע הראשון שלה: לחצו כאן לצפייה בסרטון.

  • סרטון חדש מ 24/07/2024 - הכניסה לפלורידה: לחצו כאן לצפייה בסרטון.

  • פרויקטים שהושלמו: לחצו כאן למעבר לאתר. 

  • סרטון של השוואת מדפסות תלת מימד מול HADRIAN X: לחצו כאן לצפייה בסרטון.


לחצו כאן להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ של FBR.

לחצו כאן להצטרפות לרשימת התפוצה שלנו. כך תוכלו לקבל עדכונים מהירים על התפתחויות בשוק.

לחצו כאן להצטרפות לערוץ היוטיוב שלנו ותקבלו סירטונים שלנו על נושאים חמים בשוק ההון.

לחצו כאן להגעה לעמוד הספוטיפיי שלנו.


500 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אינטליגנציה מלאכותית ואנרגיה

האינטליגנציה המלאכותית (AI) עוסקת בפיתוח מכונות ותוכניות מחשב שמסוגלות לבצע פעולות שפעם נחשבו פעולות שרק בני אדם יכולים לבצע אותן. בעזרת...

הזדמנות באגח של PETROFAC

חברת פטרופאק (Petrofac) היא חברת הנדסה ושירותי אנרגיה בינלאומית שמתכננת, בונה, מנהלת ומתחזקת מתקני נפט, גז, זיקוק, פטרוכימיה ואנרגיה...

2 commenti

Valutazione 0 stelle su 5.
Non ci sono ancora valutazioni

Aggiungi una valutazione
Ospite
28 lug

הסתכלתי על הסרטונים.

לא מצליח להבין איפה נכנסות התשתיות (אינסטלציה, חשמל וכו)?

מאחר ואין קורות ברזל, לא ניתן לבנות מרפסות.

Mi piace
Ospite
28 lug
Risposta a

תשתיות: לא שונה מתהליך הבנייה הידנית של בוני בלוקים. חלק מכניסים מראש, וחלק מכניסים אחרי.

קורות ברזל: כנ"ל. בונים כמו שבוני בלוקים בונים. על פי רוב אין קורות ברזל בבתים בחו"ל. יש מקומות שמוסיפים בטון לתוך הבלוקים.

הבנייה פה בארץ היא שונה. זה לא רלוונטי לבנייה בישראל.

Mi piace
bottom of page