top of page
תמונת הסופר/תירון-תמיר

בול מסחר – מעז יצא מתוק

עודכן: 14 ביולי 2023

בול מסחר – מעז יצא מתוק

במאמר הקודם על חברת בול מסחר, סקרנו את ההתפתחויות בחברת בול מסחר וציינו כי החברה הצליחה לגבות עוד כ- 55 מיליון שקל בחודשים אפריל ומאי (2023), אך לא ברור כמה מתוכם נשאר בקופה לפירעון האג"ח וכמה מתוכם שימשו לפירעון החוב לבנקים.

באופן די מפתיע הודיעה חברת בול מסחר, מספר ימים לפני מועד הפירעון של אגרות החוב, כי אין ביכולתה לשלם.

בשנים עברו היו מקרים בהן חברות נהגו לחלק דיבידנד לבעליהן כאשר היה ספק משמעותי לגבי הסולבנטיות שלהן, כלומר לא הייתה ודאות לגבי היכולת שלהן לשלם תשלום מלא למחזיקי האגח שלהן ולעמוד במלוא ההתחייבויות שלהן במועדי הפירעון.

במקרה של בול, לאור ההתפתחויות שנסקור להלן, עולה כי החברה הייתה סולבנטית והיו ברשותה אמצעים לפירעון האמור לאגרות החוב, אך ההנהלה בחרה לנקוט במשנה זהירות (ככל הנראה כתוצאה מייעוץ משפטי שקיבלה) והיא פנתה לבעלי אגרות החוב והודיעה להם כי אין בכוונתה לפרוע את הקרן והריבית של אגרות החוב במועד הקרוב וכי היא מבקשת פריסה מחדש של החובות, על מנת לפרוע את מלוא התחייבויותיה לאגרות החוב במועדים מאוחרים יותר.

ההודעה המפתיעה בטווח כה קצר יצרה דרמה בשוק ההון שהובילה לפאניקה זמן קצר אחרי ההודעה ואסיפת בעלי אגרות החוב שהתקיימה לאחר מכן.

נראה כי גופים גדולים "זרקו" סחורה לשוק במחירי סוף עונה ובשערי אג"ח של 50 עד 65 נקודות מיד לאחר ההודעה.

באסיפה שהתקיימה למחרת, הציגה החברה את מצבה הפיננסי המעודכן ובו התגלתה התמונה הבאה:



*השקף הינו ממצגת החברה במאיה

מהאופן בו התנהלה השיחה, היה ניכר כי הנהלת חברת בול מסחר אינה בקיאה בנבכי שוק ההון, אך שיש לה ניסיון רב בניהול לקוחות ובגבייה ושהיא משקיעה מאמצים גדולים בטיפול בגבייה של חובות בפיגור והשיגה תוצאות משופרות בגבייה במחצית הראשונה של 2023.

החברה גבתה מלקוחות כ- 135 מיליון שקל מתחילת שנת 2023 והקטינה את היקף חוב הלקוחות בכמעט 40%!!!

טרום ההודעה, היו לחברת בול מסחר מסגרות מאושרות מ- 3 בנקים בסכום של 151 מיליון שקל כאשר הניצול בפועל היה כ-19 מיליון שקל. כלומר לחברה היה מסגרות פנויות בהיקף של מעל 130 מיליון שקל!

באחד הבנקים היו שיקים לגבייה מלקוחות בהיקף של יותר מ 1,200% מהמסגרת שנוצלה,

ובבנק אחר היו 57 מיליון שקל שיקים ללא ניצול מסגרת!!!

התמונה הזו בשילוב עם נתונים נוספים שהציגה החברה, מציגים את התמונה הבאה:

תמונת מצב חברת בול מסחר
תמונת מצב חברת בול מסחר

לחברה חוב לקוחות של 240 מיליון שקל כנגד חבות לבנקים, נטו של 15 מיליון ש"ח בלבד ו 140 מיליון שקל לאגרות החוב. כלומר עודף נכסים של 85 מיליון שקל .

מתוך חוב הלקוחות, 126 מיליון שקל מגובה נדל"ן עם כפל בטוחות (95 מיליון מתוכו עם משכנתא מדרגה ראשונה).

מתוך החוב הלא מגובה בסכום של 114 מיליון שקל, עומדות בטוחות בסכום של 35 מיליון שקל ( 16 מיליון מתוכו עם משכנתא מדרגה ראשונה) כאשר ערך הבטוחה הינו 50% עד 100% מערך החוב (הנחה- 75% בממוצע).

במבט מהיר ניתן להבין כי לאחר הפירעון לבנקים עומדים לרשות בעלי האג"ח בטוחות בסכום מלוא החוב שהם זכאים לו (98% ליתר דיוק) ודי בפירעון של עוד 4% מהשיקים, כדי לכסות את הפארי (שווי אגרת החוב). הפאניקה שנוצרה באסיפה הראשונה הייתה ככל הנראה מיותרת.

בנוסף כ -75% מהחוב לבעלי אגרות החוב עומד כנגד משכנתאות בדרגה ראשונה עם בטוחות.

בימים הקרובים החברה תדון עם נציגי אגרות החוב על החלפת הסדרות הקיימות בסדרה חדשה עם מח"מ ארוך יותר וריבית משופרת שתפצה את בעלי אגרות החוב על הדחייה בפירעון.

מן הראוי שהפתרון יכלול את אבני היסוד הבאות:

  • המחאת הביטחונות לבעלי אגרות החוב

  • תרומה של הבעלים להגדלת הנזילות

  • פיצוי ריבית

  • הפחתת הוצאות החברה.


האג"ח לא יפרע במועד הקרוב, אך להבדיל מהסדרים אחרים וגדולים יותר שנעשו בעבר, כאן ניתן לראות את הפארי כבר בשלב הראשוני, ובעלי אגרות החוב עשויים לצאת מחוזקים עם בטחונות מצד אחד ותרומת בעלים מצד שני, אשר יגבירו משמעותית את הסיכוי כי אגרות החוב יפרעו במלואן בעתיד.


לחצו כאן להצטרפות לרשימת התפוצה שלנו. כך תוכלו לקבל עדכונים מהירים על התפתחויות בשוק.

לחצו כאן להצטרפות לערוץ היוטיוב שלנו ותקבלו סירטונים שלנו על נושאים חמים בשוק ההון.






265 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אינטליגנציה מלאכותית ואנרגיה

האינטליגנציה המלאכותית (AI) עוסקת בפיתוח מכונות ותוכניות מחשב שמסוגלות לבצע פעולות שפעם נחשבו פעולות שרק בני אדם יכולים לבצע אותן. בעזרת...

1 bình luận

Đã xếp hạng 0/5 sao.
Chưa có xếp hạng

Thêm điểm xếp hạng
Khách
17 thg 3
Đã xếp hạng 5/5 sao.

אתם עדיין חושבים שלא תהיה פה תספורת?

אם כן מחיר של 46 אג' זה אטרקטיבי.

Thích
bottom of page