top of page
תמונת הסופר/תירון-תמיר

האם ג'י סיטי "חזרה להיות במפה" ?

עודכן: 28 ביולי 2023

טל ברודי הקפטן האגדי של מכבי תל אביב בכדורסל יצר מטבע לשון ישראלי אייקוני חדש: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה, לא רק בספורט, בהכל".

משחקה של מכבי ת"א נגד צסק"א מוסקבה התקיים במסגרת משחקי גביע אירופה לאלופות בשנת 1977. משחק זה היה בשלב חצי הגמר ורבים חששו ממנו מאוד, מכיוון שבאותן שנים, קבוצת צסק"א נחשבה בלתי מנוצחת. היא זכתה ארבע פעמים בגביע אירופה ומספר לא מבוטל משחקניה השתתפו בנבחרת הכדורסל של ברית המועצות אשר זכתה במדליית הזהב באולימפיאדת מינכן 72. בנוסף, באותן שנים ברית המועצות לא הייתה ביחסים דיפלומטיים עם ישראל, כך שהמשחק ה"ביתי" של מכבי תל אביב התקיים במדינה נייטרלית: בלגיה.

לאחר ניצחונה של מכבי ת"א בתוצאה המדהימה 91-79, התראיין הקפטן, טל ברודי, לערוץ הראשון ואמר את המשפט שהפך בן רגע למטבע לשון: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה, לא רק בספורט, בהכל".

בגמר גביע אירופה לאלופות שנערך חודשיים לאחר מכן, ניצחה מכבי ת"א את הקבוצה האיטלקית מובילג'ירג'י וארזה, בהפרש של נקודה וזכתה בגביע אירופה לראשונה בתולדותיה.

במהלך 2022 התדרדרה חברת הנדל"ן המניב ג'י סיטי, במדרון חלקלק ומהיר אל טווח הסכנה לחדלות פירעון. הזינוק בריביות ברחבי העולם, חולשה בשוקי הנדל"ן המניב באירופה ובארה"ב והפלישה הרוסית לאוקראינה, פגעו בשווי הנכסים שלה.

מינוף גבוה של החברה וחברות הבת שלה ערב המשבר, העמיד אותן בסיכון מוגבר.

מנגד, באותה השנה, המשיכה חברת ג'י סיטי לחלק דיבידנדים, חרף הסיכון הגובר למחזיקי האגח שלה ולבנקים.

הפחתת דירוג האגח של ג'י סיטי, שהגיעה בעקבות מדיניות זו, העלתה את הריבית שמשלמת חברת ג'י סיטי על החוב שלה, והמשך הפעילות בסביבת המינוף הגבוה, יצר אתגרים פיננסיים למיחזור החוב.

כתוצאה מכך, מסוף אפריל 2022 ועד לסוף דצמבר 2022, איבדה מניית ג'י סיטי 64% מערכה, והתשואות על האגח שלה זינקו לרמת אגח זבל.

אך להבדיל מחברות אחרות, שבמצב דומה הגיעו להסדר חוב, הקפטן שלה (חיים כצמן) הבין מהר שכאשר יש לימונים חמוצים, אפשר לעשות מהם לימונדה מתקתקה.

החלטה של חיים כצמן לבצע גיוס הון בג'י סיטי ועצירת הדיבידנדים, עצרה את ההידרדרות של החברה ובנוסף, הוכרז על תוכנית למימוש נכסים שאינם נכסי ליבה והתוכנית הזאת עודכנה פעמיים מרמה של 3.6 מיליארד ש"ח ל 5.3 מיליארד ש"ח ומשם ל- 6.3 מיליארד ש"ח.

חברת ג'י סיטי החליטה להשתמש במקורות האלה לרכישת אגרות חוב של החברה בשוק בדיסקאונט והמהלך הזה הבטיח שכל עוד החברה מצליחה לממש נכסים בדיסקאונט נמוך מהדיסקאונט על רכישת אגרות החוב, נוצרת תרומה לבעלי המניות מעבר להון העצמי.

התוצאה לא איחרה להגיע ומחיריהן של איגרות החוב שנסחרות בישראל ומניית ג'י סיטי, עלו בשיעור משמעותי לעומת שעריהן בזמן המשבר.

אתמול (23/07/2023) השוק בישראל הביע את אמונו מחדש בחברה בהנפקת אגרות חוב המירות שבוצעה עם ביקושי שיא בהיקף של כ-410 מיליון שקל ועם תשואה לפדיון של כ- 7.5%.

שיעורי תשואה על הנכסים המניבים לפי מדינות עיקריות:

שיעורי תשואה על הנכסים המניבים לפי מדינות עיקריות

אך עם זאת, אסור להתבלבל: כשחברה מנפיקה חוב בתשואה של 7.5% שהתשואה על הנכסים המניבים שלה היא 6% בלבד, היא צריכה לעשות זאת בין היתר לצורך מימוש הזדמנות שתתן לה תשואה גבוהה מהחוב החדש.

חברת ג'י סיטי עשויה להפוך שוב את הלימונים החמוצים ללימונדה מתוקה, כפי שיוסבר בהמשך, באמצעות רכישת החוב של החברה באירופה, שהוא בתשואה דו-ספרתית.

כאשר בוחנים נכון לתום הרבעון הראשון של שנת 2023 את מצבת החובות של החברה ואת תוכנית המימושים של הנכסים והמקורות שלה לשנים הבאות, עולה התמונה הבאה.

מצבת החובות של החברה לשנים הבאות

סך התחייבויות כולל אג"ח היברידית

*הסכום בכחול מתייחס לסכום הקרן של האגח ההיברידית שהחברה עשויה לקרוא לפרעונו ב-2026.


סך המקורות של החברה לשנים הבאות

סך המקורות של ג'י סיטי לשנים הבאות
סך המקורות של ג'י סיטי לשנים הבאות

*הנתונים באפור מציינים את תוכנית מימוש הנכסים שטרם בוצעה.


השוואת מקורות מול שימושים

השוואת מקורות מול שימושים ג'י סיטי
השוואת מקורות מול שימושים ג'י סיטי

נראה כי תוכנית המימושים הצפויה והנפקת אגרות ההמירות, מבטיחות לחברת ג'י סיטי מקורות נאותים לכיסויי התחייבויותיה עד סוף שנת 2024.

עד אז צפוי ששיעור המינוף של החברה ירד וגם הריבית תרד, כך שהחברה תוכל למחזר את אגרות החוב שלה בריבית נוחה יותר מהרמות הנוכחיות.

המהלכים שביצעה החברה עד כה, הפחיתו את שיעור התשואה על אגרות החוב הנסחרות בשוק המקומי לתשואה חד ספרתית ,אך עדיין בספינה של ג'י סיטי ישנם שני חורים שהקפטן שלה צריך לסתום ולדעתנו, עדיף שחברת ג'י סיטי "תכה בברזל בעודו חם".

אגרות החוב של החברה באירופה בהיקף של מעל 4 מיליארד שקל, נסחרות בתשואה לפדיון דו-ספרתית של מעל ל -11% והאגח ההיברידית שלה נסחרת במחיר של אגח זבל במחיר של 35 סנט ליורו. גם כאן החברה יכולה וצריכה (לדעתנו) להוביל מהלך דומה, על ידי שימוש בתמורת ההנפקה שבוצעה לאחרונה והמימוש הצפוי באירופה של מיליארד שקל.

כלומר חברת ג' סיטי צריכה לנצל את היכולת שלה ואת שערן הנמוך של אגרות החוב שלה ולהפחית את התשואה של אגרות החוב האלה לתשואה חד ספרתית על ידי רכישתן בשוק.

מחיר אגרת החוב ההיברידית באירופה תשואה לפדיון של אגרות החוב סטריט באירופה

מחיר האגח ההיברידית לעומת התשואה לפדיון של האגח הסטרייט של גי' סיטי אירופה
מחיר האגח ההיברידית לעומת התשואה לפדיון של האגח הסטרייט של גי' סיטי אירופה

אין ספק שג'י סיטי עשתה כברת דרך משמעותית לייצובה, ואם אכן המימוש הצפוי באירופה יתבצע בשווי קרוב לספרים והתמורה תשמש לרכישת אגרות החוב סטרייט והאגח ההיברידית באירופה, אז מצבה של חברת ג'י סיטי ישתפר פלאים והתשואה לפדיון של האגחים האירופאיים שלה, תשקף תשואה חד-ספרתית בדומה לאגרות החוב של החברה בישראל.

במקרה כזה, נוכל לומר שחברת ג'י סיטי היא על המפה והיא נשארת במפה, לא בספורט, אבל בכל השאר וחוץ מזה, כולם יודעים שאירופה צהובה.


לחצו כאן להצטרפות לרשימת התפוצה שלנו. כך תוכלו לקבל עדכונים מהירים על התפתחויות בשוק.

לחצו כאן להצטרפות לערוץ היוטיוב שלנו ותקבלו סירטונים שלנו על נושאים חמים בשוק ההון.

לחצו כאן להגעה לעמוד הספוטיפיי שלנו.





211 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אינטליגנציה מלאכותית ואנרגיה

האינטליגנציה המלאכותית (AI) עוסקת בפיתוח מכונות ותוכניות מחשב שמסוגלות לבצע פעולות שפעם נחשבו פעולות שרק בני אדם יכולים לבצע אותן. בעזרת...

コメント

5つ星のうち0と評価されています。
まだ評価がありません

評価を追加
bottom of page