top of page
תמונת הסופר/תירון-תמיר

נאוויטס - ניתוח לב פתוח

עודכן: 28 ביולי 2023

אנשים רבים שואלים אותנו (ואת עצמם) אם ההשקעה בנאוויטס תשתלם.

יש אנשים שאומרים שהשווי של נאוויטס, השותפות שאותה מוביל גדעון תדמור, יעלה פי 10 (תשואה של 1,000 אחוז) ויש כאלה שאומרים שהשווי שלה יעלה "רק" ב 300% ויש גם כמה בתי השקעות שטוענים וחושבים שהיא שווה לפחות 30% יותר ממה שהיא שווה עכשיו.

מי מהם צודק? אולי כולם טועים…

במאמר הזה, אנחנו נאיר לכם את המידע עם זרקור, ניכנס לעומק הנתונים של נאוויטס ונביא לכם טבלאות ניתוח רגישות.

אנחנו מקווים שזה יעזור לכם לקבל החלטה טובה יותר לגבי ההשקעה בנאוויטס.


הנה כמה נתונים על נאוויטס:

לשותפות נאוויטס יש פעילויות שכוללת מאות מיליוני חביות נפט. - חלקן על הנייר (תיאורטיות) וחלקן כבר מפיק.

מדובר על קידוחי נפט בצפון אמריקה ובמפרץ מקסיקו.


  • בפרויקט שננדואה (SHENANDOAH) יש לנאוויטס 49% מהזכויות. - זהו הפרויקט של נאוויטס ותחילת הפקה ממנו צפויה בסוף שנת 2024, כלומר בעוד כשנה וחצי מהיום.

  • בפרויקט בקסקין (BUCKSKIN) שהחלה בו הפקה בשנת 2019, יש לנאוויטס 7.5% מהזכויות. - הוא פעיל כבר יותר מ 3 שנים (נכון לשנת 2023).

  • בפרויקט דנברי (DENBURY) יש לנאוויטס 50% מהזכויות (4 נכסים מפיקים)

  • בפרויקט נצ'ס (NECHES) יש לנאוויטס 98% מהזכויות

"הלכנו" לדוח העתודות 2P של נאוויטס (PROVED AND PROBABLE), איחדנו את כל הנתונים של כל ארבעת הפרויקטים הנ"ל, בדקנו אותם לעומק והכנו כמה טבלאות של ניתוח רגישות בהתאם להיוון ולמחיר הנפט.

אגב, בסוף השנה הנוכחית (2023) תבוצע הערכה מחודשת של כמויות הנפט שיש בפרויקט שננדואה ויתכן שהתמונה תהיה ורודה יותר ממה שנראה כרגע.


ברור שאם מחירי הנפט ישארו כמו היום (כלומר כ $75 לחבית) ,אז נאוויטס תהיה שווה המון והתשואה עליה תהיה פנומנלית. הרבה הרבה יותר מהיום, אבל, לדעתנו, זה לא סביר שמחיר הנפט ימשיך להיות $75 בעוד 10 שנים וגם לא בעוד 15 שנה (למרות שאף פעם אי אפשר לדעת….).

אמנם סביר שהצורך בנפט לא יעלם לגמרי מהעולם גם בעוד 10 שנים, אבל כנראה (שוב, אי אפשר לדעת…) שיצוצו טכנולוגיות חדשות שעצם קיומן, יקטין את רמת השימוש והצורך בנפט ויוריד את מחיר הנפט לעומת מחירו היום.


כמובן שלנאוויטס יש גם חובות בסך של יותר מ 300 מיליון דולר (עפ"י דוח הרבעון הראשון של שנת 2023). החוב הזה כולל גם אגח להמרה (אגח ד') שהמרתה אמנם תכניס כסף (אם אכן תהיה המרה למניות), אבל המרה כזאת, גם תדלל את בעלי המניות.

אגב, רק לצורכי החישוב שלנו, אנחנו ציינו בטבלאות הבאות שהחוב של נאוויטס הוא $357,853,000 והוא מורכב מחוב של $307,853,000 ועוד 50 מיליון דולר הוצאות הנהלה מהוונות.


בנוסף, אנחנו בטוחים שלא צריך להזכיר לכם (אבל בכל זאת נזכיר לכם) שבכל פרויקט, בוודאי בפרויקטים כל כך מורכבים בעומק הים, יכולים להיות סיכונים: סיכונים הנדסיים בהקמה, אי עמידה בלוח זמנים, סיכונים תפעוליים ואתגרים נוספים וכל אלה עלולים לגרור עיכובים ועלויות נוספות.

אנחנו סומכים על הנהלת נאוויטס שהם ידעו להתמודד עם האתגרים ולפתור את הבעיות, אבל אי אפשר להתעלם לחלוטין מהיבט הסיכון בפרויקט כזה וגם לא דיברנו על הזמן שיעבור עד שיטופלו תקלות כאלה (אם יהיו) ועד שהכל יהיה "בשל" ומוכן להפקה עם ובלי תקלות.


הכנו כמה טבלאות שכולן כוללות גם את החוב הנ"ל של כ 350 מיליון דולר וגם את ההשפעה של אגח ד' ובדקנו כמה רמות היוון ולמרות שאנחנו מציגים את כולן, לדעתנו רמת ההיוון הרלוונטית ביותר היא 12.5% וזאת מכיוון שעלות המימון שנוצלה עד כה ושעוד תנוצל בפרויקט שננדואה, היא 10% ומדובר במאגר שעדיין אינו מפיק.

תזרים מהוון נאוויטס
תזרים מהוון נאוויטס
שער מניית נאוויטס בתלות בנפט ובהיוון
שער מניית נאוויטס בתלות בנפט ובהיוון
שינוי שער מניית נאוויטס בתלות בנפט ובהיוון
שינוי שער מניית נאוויטס בתלות בנפט ובהיוון

מהטבלאות האלה ניתן לראות שברמת היוון של 12.5%:

  • אם הנפט יסחר בממוצע במחיר של $36 או נמוך מזה, לאורך כל חיי הפרויקטים, אז התשואה בשווי נאוויטס היא למעשה 0 (אפס!). -כלומר במקרה כזה, לא צפוי שינוי בשווי שלה לעומת היום.

  • אם הנפט יסחר בממוצע של $60 לאורך כל חיי הפרויקטים, אז שער מניית נאוויטס הצפוי הוא 7,017. - תשואה של 246% לעומת היום.

  • אם הנפט יסחר בממוצע של $70 לאורך כל חיי הפרויקטים, אז שער מניית נאוויטס הצפוי הוא 9,100. - תשואה של 348% לעומת היום.

אנחנו לא מעזים לחלום על מחיר נפט ממוצע שהוא גבוה יותר מ $70 לאורך כל חיי הפרויקטים מכיוון שמדובר על 20 שנה (בחלק מהפרויקטים של נאוויטס, יותר מ 20 שנה) ובעולם שבו אנחנו חיים, קשה מאד לדעת מה יהיה מחיר הנפט "מחר", אז לנסות לנחש מה יהיה ממוצע הנפט על פני 20 שנה או יותר, זה קצת מעל לכוחנו.


לסיכום, יש כאן חלום גדול ונאוויטס היא למעשה "סטארטאפ" עם פוטנציאל גדול, אבל יש בנאוויטס גם סיכונים רבים שרק על חלקם אנחנו יודעים וחושבים ויתכן שנופתע (לטובה או לרעה).


כהרגלנו, אנחנו מציגים את כל התמונה ולא רק "תמונה ורודה" ולכן חשוב לנו מאד לציין שאם פרויקט הדגל של נאוויטס (שהוא שננדואה) יכשל, בעלי החוב של נאוויטס אמנם די מוגנים, אבל לעומתם, בעלי המניות של נאוויטס ישאו בסיכון.

אפשר לומר שמניית נאוויטס היא למעשה אופציה על פרויקט שננדואה וסביר מאד שכישלון בקידוח הזה, יביא לגיוסים נוספים.


שימו לב: כישלון מוחלט בפרויקט שננדואה הוא אפשרי אבל הוא מאד לא סביר.

פרויקט שננדואה הוא למעשה ארבעה קידוחים שאמורים להפיק יחד כ 80,000 חביות נפט ביום והצלחה בו היא לא אפס או אחד.

שננדואה הוא פרויקט מורכב מאד, שעבר כבר כברת דרך והושקע בו הון עתק ובוצעו בו כבר שני קידוחים מוצלחים (מתוך ארבעה קידוחים מתוכננים) שבהם הגיעו לשיכבת המטרה הסופית.

חברת נאוויטס כנראה מודעת לסיכונים ומאמינה בהצלחת הפרויקט הזה ועושה (ואנחנו מאמינים שהיא תמשיך לעשות) את כל מה שניתן כדי להביא להצלחתו.

ולכן מה שיותר סביר הוא שבמקרה של כישלון בפרויקט שננדואה, הכישלון יהיה זמני והוא יגרור עלויות נוספות עקב תיקונים, שיפוצים, שינוע, קידוח במיקום אופטימלי חדש וזמן נוסף (שרק הוא לבדו שווה, כידוע, כסף). כלומר כישלון (אפילו זמני) בפרויקט שננדואה, יגרור עלויות נוספות ויביא לכך שיהיה "צורך" במחיר נפט ממוצע גבוה לאורך שנים ארוכות כדי להבטיח את כלכליות הפרויקט הזה. - ומי מבטיח מחיר כזה במקרה של כישלון?


חשוב לנו גם לציין, שלמרות שאנחנו מתקשים להאמין שהנפט יסחר במחירים גבוהים בעוד עשר שנים ויותר, יתכן מאד שאנחנו טועים ועקב "הזנחת" וזניחת השקעות חדשות בקידוחי נפט בכל העולם, מחיר הנפט יהיה גבוה יותר ממה שאנחנו חושבים וזאת למרות הכניסה הצפויה של אנרגיות חדשות ומתחדשות.

כלומר למרות שהביקוש לנפט ירד ויהיה פחות צורך בנפט בעולם (למשל בעוד עשר שנים), עדיין יהיה מחיר גבוה של נפט וזאת עקב מחסור בנפט. - היצע וביקוש...


עוד דבר חשוב: נפט נקבע על פי מחיר ספוט ולהבדיל מגז, אין בו חוזים ארוכים ולפרויקט שננדואה אין כרגע הגנות כנגד ירידת מחיר הנפט בעתיד.

יש סיכוי שנאוויטס תרכוש הגנות על מחירי הנפט שיופק מפרויקט שננדואה בשנה הבאה (2024), עוד לפני תחילת ההפקה (בתלות במחירים שיהיו אז) .

ואגב, על פרויקט בקסקין ועל פרויקט דנברי כבר יש הגנות.


חשוב מאד: הטבלאות שהצגנו כאן אינן כוללות את מוניומנט ולא את יוקטן וגם לא את פרויקט SEA LION ש 65% ממנו רכשה נאוויטס מחברת הארבור אנרג'י. הפרויקט הזה נמצא באזור איי פוקלנד (בים ארגנטינה שבדרום-מערב האוקיינוס האטלנטי) ויתכן שהוא מכיל יותר מ 700 מיליון חביות נפט.

אבל כרגע (סוף יולי 2023) SEA LION טרם פותח. - יתכן שהוא יתממש ויתכן שלא ולכן הוא לא נכלל במאמר הזה.


עכשיו ישאל את עצמו הקורא הנבון:

"למה לי להשקיע היום בנאוויטס, שהוא עסק שעשוי להניב תשואה של 200-300% ואולי יותר, אבל נמצא בסיכון גבוה יותר מהשקעות אחרות בתחום, שהן ברמת סיכון נמוכה יותר עם תשואות דומות?

נאוויטס עשויה להפיק תשואות גבוהות יותר בעתיד במידה שהתוכניות יתממשו, אך עד ההפקה בשננדואה, עשויות לצוץ הפתעות שידרשו גיוסים נוספים ולכן נאוויטס היא השקעה בסיכון גבוה.


לחצו כאן להצטרפות לרשימת התפוצה שלנו. כך תוכלו לקבל עדכונים מהירים על התפתחויות בשוק.

לחצו כאן להצטרפות לערוץ היוטיוב שלנו ותקבלו סירטונים שלנו על נושאים חמים בשוק ההון.

לחצו כאן להגעה לעמוד הספוטיפיי שלנו.





510 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אינטליגנציה מלאכותית ואנרגיה

האינטליגנציה המלאכותית (AI) עוסקת בפיתוח מכונות ותוכניות מחשב שמסוגלות לבצע פעולות שפעם נחשבו פעולות שרק בני אדם יכולים לבצע אותן. בעזרת...

הזדמנות באגח של PETROFAC

חברת פטרופאק (Petrofac) היא חברת הנדסה ושירותי אנרגיה בינלאומית שמתכננת, בונה, מנהלת ומתחזקת מתקני נפט, גז, זיקוק, פטרוכימיה ואנרגיה...

הדרך לנאוויטאס

המסלול העדיף לנאוויטס מערכת ניווט אינה מגדירה עבור הנהג את היעד, אבל טיבה ואיכותה נקבעים על פי יכולתה למצוא את הדרך המהירה, הקצרה והיעילה...

2 Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
Feb 07

הבהרה לגבי הבנת הטבלאות.

נניח נפט בשער 60 עם היוון של 12.5%- שער מנייה כ 7000.

מתי כביכול השער הזה אמור לשקף את מצב החברה? האם בסוף הפרוייקט או במהלכו? שנה קדימה מהיום?

מתי אמורים לצפות לשער כזה בהינתן הנתונים בטבלה?

תודה לעונים

Like

Guest
Feb 07

תודה. גם אם נשים בצד את המאגרים הקטנים ושננדואה (1 מיליארד דולר!!! אבדיטה ב 2025 )סי ליון מתקדם יפה וזה יהיה לטעמי הגיים צ'ינג'ר הבא. תוכנית הפיתוח כבר הוגשה לממשלת פוקלנד, החלטת Fid השנה (2024), נשיא חדש בארגנטינה שמתקרב למערב, מקורב מאוד לישראל (נמצא היום בישראל, מעביר שגרירות לירושלים +הכרזה על חמאס כארגון טרור), יש התקרבות שלו למערב בכלל ולבריטניה בפרט (הנשיא נפגש עם קמרון). בקיצור.. שלב א' + ב' 175 מליון חביות (מתוך 463 במאגר, חלקי של נאוייטס) - נראה באופק.. בבחינת יש סימני נפט.. מי שיכול לחלום יכול גם לבצע. גדעון חולם ומבצע. אין כאן שום המלצה.

Like
bottom of page